Att resa utomlands med hund

Eftersom hundar är en självklar del av familjen kan det vara aktuellt att den får följa med på utlandsresan. Men är viktigt att ta reda på vilka regler som gäller för att hunden ska få komma in i landet, vistas där, och sedan få komma in i Sverige igen.

För det första måste du se till att hunden uppfyller de krav för vaccinationer, id-märkning osv som gäller för det land du har valt att åka till. Det sista du vill råka ut för är att ha trassel vid gränskontrollerna. Några vanliga krav är att hunden ska vara ID-märkt, vara vaccinerad mot rabies, och ha ett giltigt id-pass. Jo du läste rätt. Det finns EU-pass för sällskapsdjur, och det är viktigt att din hund har en sådant om det ska med dig ut på dina utlandsäventyr. Hunden ska också anmälas hos tullen i Sverige, så att den kan föras in via en tullplats.

Du kan alltid vända dig till landets ambassad för att ta reda på vad som gäller för just det landet. Så länge du respekterar de lagar som gäller just där så ska det inte vara något problem. Vad som gäller för att föra in din hund i Sverige igen kan du läsa om på Jordbruksverkets webbplats. Hundar ska också vara märkta med microchip för att färdas inom EU.

Om letar efter en veterinär i Ängelholm med omnejd som kan göra din hund redo för resan, hör gärna av dig till oss. Du behöver besöka en veterinär för att skaffa ett giltigt EU-pass för ditt sällskapsdjur, och det kan vara en eller annan vaccination som behöver göras. Oavsett vad som gäller för det land du tänker på besöka kan du vara säker på att få det du behöver hos oss. Sen kan du bara slappna av, och det är inte mer komplicerat att planera en resa med hund än en vanlig resa när de här snabbt avklarade detaljerna är fixade.

En annan trygghetsåtgärd är att se till att din hund är med i ägarregistret, som du kan hitta på Djurid.se. Om din hund finns i det registret tillsammans med dina aktuella kontaktuppgifter, går det att hitta dig i ett europeiskt register som veterinärer, polis och djurhem har tillgång till, och det är alltid en trygghet i fall din hund skulle springa bort under er utlandsvistelse.

En sista sak att ta hänsyn till är att det kan finnas sjukdomar i andra länder som inte finns här som kan smitta din hund. Det är därför bra att ta kontakt med Statens veterinärmedicinska anstalt för att få reda på mer om olika sjukdomar, och hur du undviker att din hund blir smittad under er utlandsvistelse.

Ibland kan det dock vara lättare att lämna hunden hemma. Om du inte ha en släkting eller vän som kan ta hand om hunden en vecka eller två är det bra att vända sig till ett hundpensionat. Det är ofta fullbokat på hundpensionat under semestertider, så se i så fall till att vara ute i god tid för att vara säker på att det finns plats.

Trevlig sommar!