Choklad är farligt för hundar

Om en hund får i sig choklad är de flesta hundägares reaktion att uppsöka en veterinär. En vettig reaktion då choklad är dödligt för hundar.

Det är ämnet teobromin i chokladen som är giftig för hundar. För att en hund ska bli förgiftad så krävs det att hunden har ätit ca 10 gram av choklad med minst 90% kakao per 1kg av sin egen vikt. Det innebär att en hund på 10kg blir förgiftad om den äter en chokladkaka på 100g. De flesta chokladkakor innehåller max 70 % kakao, vilket ökar giftig dos till 130 gram. Som tur är så är hundar ofta inte så förtjust av mörk choklad och ännu mer sällan så mörk som 90%. Det är däremot betydligt vanligare att hundar tycker om och får i sig ljus eller vit choklad. Där är kakaohalten betydligt lägre och därmed lägre risk för teobrominförgiftning. Men den chokladen innehåller istället kokosfett som ofta leder till diarré hos hundarna.

Det enklaste och vanligaste sättet att upptäcka eller misstänka att en hund har ätit choklad är öppnade och tomma omslagspapper. Annars så uppkommer symptomen mellan 4 till 24h efter intag. Symptomen är ofta kramp, dålig balans, diarré, vomering, samt ökad hjärtfrekvens och kroppstemperatur. Märks dessa symptomet eller om man misstänker att ens hund har ätit choklad utan att visa symptom ska man kontakta veterinär. Bättre att ta det säkra före det osäkra.

Väl inne hos veterinären försöker man häva förgiftningen med hjälp av kräkmedel och en liknande behandling kan man göra hemma. Att få hunden att kräkas, gärna inom 1-3h kommer att förbättra hundens chanser rejält.

Om hunden överlever den akuta förgiftningen är chansen väldigt stor att hunden återställs helt från alla symptom och kommer förhoppningsvis vara mer skeptisk mot choklad i framtiden.