Kastrering av katt

Om man har en katt och inte vill avla den är det vanligt och rekommenderat av veterinärer att kastrera den. Utöver det faktum att du slipper få oväntade kattungar in i familjen upplever kattägare till kastrerade katter många fördelar. Katterna blir lugnare, lyckligare och mer sociala.

Vill man inte operera sin katt så finns det andra metoder. Bland annat p-piller. Dessa är dock inte lika effektiva och bra som hos oss människor och de ökar risken för sjukdomar som juvertumör och livmoderinflammation. Dessutom finns alltid risken med att katten inte tycker om pillret och spyr upp det och där med inte får någon effekt.

Både han och honkatter blir könsmogna efter 4–6 månader. Hos hanarna märks detta på en stark urindoft och att de ständigt är på ute på jakt efter en hona att para sig med. Detta resulterar ofta i bråk med andra hanar i liknade situationer. Bråken kan leda till rivskador och är ibland så allvarliga att man behöver uppsöka veterinär.

Honornaslöpperiod upplevs som mer obemärkt än hos hanarna. Under deras löpperiod ärkatten klagande och kan upplevas som något personlighetsförändrad. Dessutomkissar honan betydligt mer än tidigare, ofta inomhus. Är honan en utekatt ärrisken väldigt stor att hon blir dräktig.

Enkastrerarad katt löper stor risk att gå upp i vikt efter operationen kan ledatill komplikationer på grund av det. Diabetes är ett vanligt exempel på detta.Däremot visar forskning att kastrerade katter lever ett längre liv, att de haren generell bättre hälsa och är mer resistent mot sjukdomar.

Efteroperationen har katten ofta svårt att hålla värmen på grund av det lugnandemedlet som används under operationen. Låt därför katten ligga på ett varmt ochlugnt ställe i hemmet där den kan återhämta sig. På grund av tidigare nämndaviktökning är det bra om man kan hålla koll på hur mycket katten äter. Det kanvara aktuellt med att byta till ett lättare foder för att hålla nere på vikten.