Så ofta bör ditt husdjur besöka veterinären

Du känner förmodligen redan till att din hund eller katt behöver genomgå regelbundna kontroller för att du ska vara säker på att din fyrbenta vän håller sig frisk och kry. Men hur ofta bör man egentligen besöka sin veterinär? Svaret beror på var i livet ditt husdjur befinner sig.

Ett tips för dig som har en katt eller mindre hund är att vänja ditt husdjur vid en katt- eller hundbur som du bär omkring på djuret i. Detta kan du göra genom att ställa fram buren och placera hundens eller kattens mat och leksaker i den.

Valp eller kattunge under 1 år

De flesta hund- och kattuppfödare ser till att valpen eller kattungen är vaccinerad när den är redo att hämtas. När husdjuret fyllt 12 veckor är det dags att besöka veterinären för att förnya vaccinationen. Omkring ett års ålder ges ytterligare en påfyllningsdos. Vilken veterinär du bör uppsöka för att vaccinera ditt husdjur beror på var i landet du bor. Om du till exempel bor i Helsingborg, uppsöker du en lokal veterinär i Nordvästra Skåne.

Hundar och katter får sprutor mot olika sjukdomar, men det som vaccinationerna har gemensamt är att de skyddar mot flera allvarliga sjukdomar som valpen eller kattungen annars riskerar att drabbas av. Veterinären kontrollerar även husdjuret för att säkerställa att han eller hon växer planenligt och inte uppvisar symtom på sjukdom. Detsamma sker även när husdjuret är cirka 12 månader och på nytt ska vaccineras.

Vuxen hund eller katt upp till 7-10 år

Veterinärer rekommenderar ofta att man låter sitt husdjur undersökas av veterinär på årlig basis. Veterinären går då igenom din hund eller katt från huvud till svans, och kan rekommendera att blodprov eller andra prover tas utifrån de eventuella problem som ditt husdjur har eller om någonting ovanligt framkommer i samband med undersökningen.

Din hund kan även få ytterligare vaccinationer för att förhindra att den drabbas av sjukdomar såsom kennelhosta, medan katter som vistas utomhus med fördel kan rekommenderas mot de sjukdomar som utekatter vanligtvis riskerar att drabbas av.

Äldre hund eller katt över 7-10 år

Veterinärer rekommenderar generellt sett att äldre husdjur genomgår hälsokontroller två gånger om året. Din hund eller katt vaccineras vid behov och gås igenom ordentligt av en veterinär, samtidigt som prover tas om så skulle behövas. Blodprov och urinprov kan avslöja en del om ditt husdjurs njur- och leverhälsa samt nivåer av sköldkörtelhormon m.m.

När din hund eller katt börjar bli lite äldre, bör du även vara vaksam på förändringar som du upptäcker hos ditt husdjur och nämna dessa för din veterinär. Det kan till exempel röra sig om att din katt dricker mer vatten än normalt eller att din hund inte längre är spänd av förväntan inför sina dagliga promenader. Dessa beteendeförändringar kan nämligen vara tecken på ett sjukdomstillstånd såsom artrit eller njursjukdom.

Eftersom vi människor idag lever så pass nära våra husdjur, och gör dem till en viktig del av vår familj, upptäcker vi djurägare ofta tidigt när någonting inte står rätt till.